Forum Strona Główna -> Podstawy -> Mazda 323/ 323F Miejsce w historii
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat 
Mazda 323/ 323F Miejsce w historii
PostWysłany: Wto 17:11, 13 Kwi 2010
Nitron

 
Dołączył: 04 Kwi 2010
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piekary Ślaskie





Mazda 323 to model japońskiego koncernu Mazda sprzedawany w latach 1977-2003.


Pierwsza Generacja 323 FA (1977- 1980)



Nazwa Mazda 323 pojawiła się po raz pierwszy w 1977 roku, jako eksportowa nazwa modelu Familia, którego kolejne generacje produkowano już od 1964 roku. Na europejskim rynku auta te były znane jako Mazda 1000 i 1200 oraz 808 i 818.

W 1977 roku pojawiła się Familia IV generacji oznaczona tez jako I generacja Mazdy 323 o symbolu FA. Na rynku amerykańskim auto otrzymało nazwę Great Little Car (GLC). Idąc zgodnie nowymi trendami Mazda 323 otrzymała dwubryłowe nadwozie typu hatchback dostępne w wersji 3- i 5-drzwiowej. Długość auta wynosiła 3,82m.

Mazda 323 oferowała 2 sprawdzone silniki benzynowe o poj. 1100 i 1300 cm³ przejęte z poprzedniego modelu. Dostępne były 3 skrzynie biegów: 2 manualne 4- i 5-biegowe oraz automatyczna 3-biegowa. Moc przekazywana była na oś tylną. W 1979 roku przeprowadzono modernizację. Zmieniono przednią część nadwozia i wprowadzono wersję kombi 3- i 5-drzwiową. Pojawił się także nowy silnik o poj. 1400 cm³.

Produkcję modelu zakończono w 1980 roku.

II Generacja Mazdy - 323 BD (1980-1985)



II generacja Mazdy 323 pojawiła się w maju 1980 roku i miała niewiele wspólnego z poprzedniczką. Zastosowano napęd na koła przednie. Silnik umieszczono poprzecznie przed osią przednią. Wprowadzono nadwozie hatchback 3- i 5-drzwiowe oraz 4-drzwiowy sedan. W 1983 roku przeprowadzono facelifting przenosząc przednie kierunkowskazy na zderzak. Zmieniono również tylne światła odblaskowe.

Wprowadzono nową serię silników (ozn. E) o pojemnościach: 1071 cm³ (o mocy: 55 KM), 1296 cm³ (68 KM) i 1490 cm³ (o dwóch zakresach mocy: 75 KM i w wersji GT 88 KM).

III Generacja Mazdy - 323 BF (1885 - 1889)



III generacja Mazdy 323 ukazała się w roku 1985. Od swojej poprzedniczki różniła się gabarytami (była nieco większa), zwiększono także rozstaw osi i tylnych kół. 323 BF produkowana była w trzech wersjach nadwoziowych, tj. 3- i 5-drzwiowy hatchback, sedan i (od 1986 roku) kombi. Unowocześniono wnętrze samochodu, natomiast podwozie pozostało bez większych zmian.

Gamę silników uzupełnił wolnossący diesel o pojemności 1720 cm³, a także silnik benzynowy (ozn. B6)o pojemności 1597 cm³ i mocy 85 KM, gdzie jako nowość wprowadzono elektroniczny wtrysk paliwa, zastępując tym samym gaźnik. Do produkcji weszły także mocniejsze wersje silnika B6 z turbodoładowaniem oraz z dwoma wałkami rozrządu w głowicy (DOHC) i 16 zaworami (po 4 na każdy cylinder). Dzięki tym modyfikacjom moc silnika wzrosła do 140 KM. Nowością okazało się również wprowadzenie wersji 4x4.

Największą modernizację 323 BF przeszła w 1987 roku, gdzie przeprowadzono tzw. facelifting. Znieniono wówczas kształt reflektorów, pokrywy silnika oraz lamp tylnych, a także elementy tapicerki. Wprowadzono nową gamę silników, gdzie oprócz wspomnianych silników B6 i diesla pojawiły sie 1300cm³ (B3) i 1500cm³ (B5). W wielu krajach samochód ten sprzedawany jest pod nazwą Ford Laser.

Mazdę 323 BF zastąpiono w 1989 roku generacją BG, natomiast wersję kombi produkowano aż do 1995 roku.

IV Generacja Mazdy 323 BG (1989-1994)




IV generacja Mazdy 323 pojawiła się w roku 1989. Podobnie jak w poprzednich wersjach produkowano dwie wersje hatchback: 3- oraz 5-drzwiowy oznaczony literą F, jak również 4-drzwiowy sedan. Pierwszy raz zdecydowano się na produkcję dwóch płyt podłogowych o rozstawach osi dla wersji 3-drzwiowej: 2450 mm, a dla nadwozia pięciodrzwiowego płyta miała zwiększony rozstaw osi do 2500 mm.

Auto na większej płycie o nazwie 323F miało inną formę zewnętrzną, która swoim kształtem przypominała sportowe coupé.



Charakterystycznymi szczegółami była nisko opadająca linia pokrywy silnika, chowane reflektory oraz integralny spoiler tylny.

Silniki modelu BG to: 1300 cm³ (73 KM), 1600 cm³ (88 KM) oraz nowy szesnastozaworowy silnik o poj. 1840 cm³ występujący w dwóch wersjach mocy: 103KM (SOHC - z pojedynczym wałkiem rozrządu) i 128 KM (DOHC - z dwoma wałkami rozrządu), a także wolnossący diesel o pojemności 1700 cm³ i mocy 56 KM. W 1990 wprowadzono model GTX, który wyposażono w turbodoładowany o poj. 1840 cm³ i mocy 168 KM. Jego wersja homologacyjna o nazwie GT-R miała zmieniony i wzmocniony do mocy 185KM silnik BPT, wyposażony w większą od GTX turbosprężarkę, cały samochód przeszedł liczne zmiany mechaniczne. W 1992 przeprowadzono facelifting obejmujący głównie reflektory i lampy tylne.

Produkcję zakończono w 1994 roku.

V Generacja Mazdy -323 BA(1994-1998)

Mazda 323C / 323S / 323P

323 C

323S

323P

V generacja Mazdy pojawiła się we wrześniu 1994 roku. Dostępny był w 4 wersjach nadwoziowych: 323C 3-drzwiowy hatchback, 323S 4-drzwiowy sedan, 323P 3-drzwiowy hatchback oraz 323F 5-drzwiowy liftback.

Początkowo dostępne były silniki: niezmieniona konstrukcja z modelu BG 1300 cm³ SOHC z 16 zaworami i o mocy 73 KM (B3) (tylko w 323S i 323C), nowa konstrukcja 1500 cm³ DOHC 16-zaworowy o mocy 88 KM (Z5), lekko zmodyfikowany 1800 cm³ DOHC o mocy 114 KM (BP), 2000 cm³ V6 o mocy 144 KM (KF), w Japonii 170 KM (KF-ZE) (tylko w 323F).

W 1995 roku pojawił się turbodiesel o poj. 1700 cm³ i mocy 82 KM (PN) (tylko w 323S).

W styczniu 1997 Mazda 323 BA przeszła modernizację, a z powodu niskiej sprzedaży modelu 323C wprowadzono nowy model 323P (3-drzwiowy hatchback). Model ten powstał na bazie 323S, zmodyfikowano jednak konstrukcję samochodu i zmieniono wystrój wnętrza. Model 323C dostępny był już tylko z wersji z silnikiem 1500 cm³, a 323S i 323P z silnikami: 1400 cm³ i 1500 cm³. Silnik diesla 1700 cm³ zastąpiono silnikiem o poj. 2000 cm³ i mocy 71 KM, zmieniając oznaczenie z BA na BJ (tylko w wersjach 323S i 323P).

Z końcem 1998 roku zakończono produkcję modeli Mazdy 323C i 323S. Model 323P produkowano do 2000 roku, gdzie dostał zastąpiony kolejną generacją.


Mazda 323F BA (1994-1998)

323F Wink


Mazda oprócz modeli 323C i 323S w V generacji wypuściła na rynek jeszcze dwa rodzaje spokrewnionych pojazdów. Pięciodrzwiowy hatchback i czterodrzwiowy sedan, oba wyposażone w drzwi bez ramek i nową karoserie różniącą się od innych modeli 323. Wersja pięciodrzwiowa była oferowana w Japonii jako Mazda Lantis, w Australii i Ameryce Południowej jako Mazda 323 Astina, w Kolumbii jako Mazda Allegro, a w Europie jako Mazda 323F. Natomiast sedan był sprzedawany wyłącznie na rynku japońskim jako Mazda Lantis. Modele te, których karoserie zaprojektowali designerzy Porsche, zbudowane zostały na innych platformach niż poprzednie modele 323. Japoński Lantis zbudowano na płycie CB (mniejszej wersji płyty CA znanej z luksusowych modeli Mazdy: Xedos 6 i Eunos 500). Europejską 323F montowano natomiast na płycie BA, niemal identycznej jak CB, jednak zbliżonej do platform serii B Mazdy. Modele te sprzedawane były wyłącznie z silnikami 1.5 16V l i 1.8 16V l stosowanymi już w innych modelach 323 oraz z 2.0 l V6 24V montowanym również w modelu Xedos 6, oferowanym w Japonii jako Eunos 500.

Wersje silnikowe :

Benzynowe:
Model Cylindry Zawory Pojemność Moc Moment obrotowy Lata 0-100 km/h Oznaczenie
1.3 4 16 1.324 cm³ 54 kW (74 KM) 105 Nm 1995 - 1999 13.3 B3
1.5 4 16 1.489 cm³ 66 kW (89 KM) 132 Nm 1994 - 1998 11.9 Z5
1.8 4 16 1.840 cm³ 84 kW (114 KM) 157 Nm 1994 - 1997 9.7 BP
2.0 6 24 1.995 cm³ 106 kW (144 KM) 180 Nm 1994 - 1996 9.4 KF

Wysokoprężne:
Model Cylindry Zawory Pojemność Moc Moment obrotowy Lata 0-100 km/h Oznaczenie
1.7 TD 4 8 1.686 cm³ 60 kW (82 KM) 168 Nm 1995 - 1999 14.2 PN



VI Generacja Mazdy - 323 BJ (1998- 2003)



VI i ostatnia generacja Mazdy 323 o oznaczeniu BJ pojawiła się w sierpniu 1998 roku. Wydanie tej wersji poprzedzono w dwóch wersjach nadwoziowych: 5 drzwiowy hatchback i 4 drzwiowy sedan.był to 3 drzwiowy hatchback 323F zerwała stylistycznie ze swoimi poprzednikami, które swoim wyglądem przypominały sportowe coupe. Jednocześnie w latach 1997-2001 była produkowana 3 drzwiowa Mazda 323P hatchback o oznaczeniu BA, która od 1998r. wraz z silnikiem Diesla o pojemności 2.0l, dostała oznaczenie BJ . Generacja BJ charakteryzuje się stonowaną sylwetką, jak na kompaktowe auto.

Auto otrzymało trzy silniki benzynowe: 1.3 73 KM (B3) , 1.5 88KM (ZL) i 1.8 GT 114KM (FP) oraz silnik Diesla 2.0 DITD o mocy 90KM (RF2A). Auto było dość bogato wyposażone m.in poduszka powietrzna kierowcy w standardzie, ABS, elektryczne szyby czy lusterka.

W 2001 roku po 2,5 latach produkcji zdecydowano się na gruntowny lifting nadwozia i wnętrza 323 w wersji 4 i 5 drzwiowej. Facelifting upodobnił 323 do większych modeli tej marki (626 czy Premacy).

Zmodernizowano jednostki napędowe (podwyższono moce silników i zminimalizowano spalanie): 1.3 75 KM (B3), 1.6 o mocy 98 koni(ZM) zastąpił 1.5 o mocy 88KM , 2.0 o mocy 131 koni (FS) zastąpił 1.8 o mocy 115 KM oraz silnik Diesla 2.0 DITD o mocy 101 KM (RF4F).

W 2001 roku na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie zaprezentowano topową wersję 323 MPS z sinikiem 2,0-litrowym o mocy ponad 150 KM.

Pod koniec 2002 roku 323 przeszła kolejny mały zabieg stylistyczny polegający na zmianie kształtu tylnych i przednich lamp, dodano do palety barw nowe kolory, zmieniły się materiały tapicerskie we wnętrzu.

W 2003 roku zakończono produkcję modelu 323, wprowadzając w jego miejsce Mazdę 3 zwaną na innych rynkach Axela.

Wersje silnikowe

Benzynowe:
Model Cylindry Zawory Pojemność Moc Lata Oznaczenie
1.3 4 16 1.324 cm³ 54 kW (74 KM) 1998 - 2001 B3
1.5 4 16 1.489 cm³ 66 kW (88 KM) 1998 - 2001 ZL
1.6 4 16 1.593 cm³ 72 kW (98 KM) 2001 - 2003 ZM
1.8 4 16 1.840 cm³ 84 kW (115 KM) 1998 - 2001 FP
2.0 4 16 1,991 cm³ 96 kW (131 KM) 2001 - 2003 FS

Wysokoprężne:
Model Cylindry Zawory Pojemność Moc Lata Oznaczenie
2.0 DITD 4 16 --- cm³ 66 kW (90 KM) 1998 - 2001 RF2A
2.0 DITD 4 16 --- cm³ 74 kW (101 KM) 2001 - 2003 RF4F


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Nitron dnia Śro 15:17, 14 Kwi 2010, w całości zmieniany 8 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 11:18, 14 Kwi 2010
Metal
Administrator

 
Dołączył: 03 Kwi 2010
Posty: 413
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Chorzów





ładnie. Wprowadz teraz jakąś grafike żebym wiedział o czym czytam Smile


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 11:51, 14 Kwi 2010
Nitron

 
Dołączył: 04 Kwi 2010
Posty: 328
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Piekary Ślaskie





Metal I miałeś racje z tym wkładem Procentowym Forda w Mazde. Bo nawet 323F była sprzedawana pod znaczkiem forda w stanach i nazwa Laser.Smile


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Nitron dnia Śro 16:28, 14 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
PostWysłany: Śro 16:23, 14 Kwi 2010
Metal
Administrator

 
Dołączył: 03 Kwi 2010
Posty: 413
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Chorzów





Nie wiem o czym ty mówisz... Chyba cos pomieszałeś

Zawsze kiedty jeszcze nie miałem Prawka chcialem mieć
IV Generacja Mazdy 323 BG (1989-1994)
Do dzis dnia podoba mi sie bardziej od nie jednego nowszego modelu 323.


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Metal dnia Śro 16:24, 14 Kwi 2010, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Mazda 323/ 323F Miejsce w historii
Forum Strona Główna -> Podstawy
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)  
Strona 1 z 1  

  
  
 Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001-2003 phpBB Group
Theme created by Vjacheslav Trushkin
Regulamin